CiTG Metrokaart

Effectief studeren

Studeren kan je op verschillende manieren aanpakken. De ene aanpak is wat effectiever dan de andere. Soms verschilt dat per persoon. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen leerstijl. Wat effectief is voor de één is nog niet effectief voor de ander. Op deze pagina staan een aantal tips. Ga na wat bij je past en experimenteer er eens mee. Je bent nooit te oud om te “leren” leren.Wat zijn de belangrijkste elementen van effectief leren? Of het nu gaat om gitaar spelen, een vreemde taal leren of het bestuderen van vloeistofmechanica, je leert beter als je:

  1. regelmatig en intensief oefent
  2. aandacht hebt voor wat je wilt leren
  3. emotioneel betrokken bent

Waarom zijn deze factoren zo belangrijk?

Als je een nieuwe activiteit uitvoert, bijvoorbeeld gitaar spelen, ontwikkelen zich structuren in de hersenen. Dat gebeurt niet zomaar. Het zou niet goed zijn als de hersenen zich bij elke activiteit direct zouden aanpassen. Er is een selectiemechanisme. De hersenen passen zich vooral aan aan activiteiten die je regelmatig, intensief, met aandacht en emotie uitvoert, want dat zijn kennelijk de dingen die belangrijk voor je zijn.

En daarom luidt het cliché: oefening baart kunst. Lees hier meer over in het artikel "Why practice makes perfect" van Anne Pycha.

Effectief studeren doe je in een omgeving die voldoende stimulerende studiefactoren bevat. Deze factoren zijn o.a. beschreven door de Leidse studentenpsycholoog van Loon. Vul voor jezelf eens het schema in om eens te bekijken hoe stimulerend jouw studieomgeving is.

Om te kunnen studeren heb je in ieder geval voldoende algemene studievaardigheden nodig. Je vind deze uitgebreid beschreven op de Studie-ondersteunings homepage van de Leidse Universiteit. Het is zeer de moeite dit eens door te nemen. Het gaat hier om zaken als studiegewoonten, studieplanning, oriënteren, lezen en bestuderen en studiemethoden als onderstrepen en uittreksels, samenvattingen en aantekeningen maken.

Op deze homepage vind je ook informatie, tips en checklists met betrekking tot planning en tijdsgebruik, spreken in het openbaar, schrijven en tentamenvoorbereiding.De homepage kent ook een speciaal gedeelte voor eerste jaars studenten.Een grote hoeveelheid leerstof kan ontmoedigend zijn. Benader de stof gestructureerd:

  1. Verken eerst de stof. Daarbij vorm je je een beeld van de structuur en de kwaliteit van het materiaal, de belangrijksteconcepten en de samenhang met kennis die je al hebt.
    http://www.leren.nl/slimmer/actief_leren/verkennen.html
  2. Stel jezelf vragen over de leerstof. Aan de hand van deze vragen bestudeer je de relevante delen van de stof en verwerf je doelgericht bepaalde kennis en inzichten. Elke vraag is in feite een leerdoel. De vragen stimuleren je om actief na te denken, verbanden te ontdekken en kritisch en selectief te lezen.
    http://www.leren.nl/slimmer/actief_leren/vragen.html
  3. Studeer doelgericht. Lees de tekst per onderdeel, één-voor-één. Een onderdeel kan een hoofdstuk zijn, een grote paragraaf, een op zichzelf staand artikel of een webpagina.
    http://www.leren.nl/slimmer/actief_leren/lezen.html

Op deze site vind je trouwens nog veel meer informatie over alles wat met leren te maken heeft.

Adviezen kun je ook krijgen door de Vragenlijst Studiemethoden in te vullen. Je studeergedrag wordt dan vergeleken met het studeergedrag van de doorsnee student. Na het invullen van de vragenlijst krijg je een advies en kan je doorklikken naar tips. Je moet er wel even voor gaan zitten, het invullen van deze vragenlijst duurt ongeveer een kwartier. Wil je alleen de tips zien, klik dan hier.

Een andere goede vragenlijst is de SMART. Hier wordt je score weer vergeleken met een grote groep studenten. Zo krijg je een overzicht van je sterke en zwakke kanten in verband met de vijf factoren die samenhangen met studiesucces. Deze factoren zijn:

  • Academische competentie (interesse in de studie en vertrouwen de studie aan te kunnen)
  • Tentamencompetentie (het gevoel de stof aan te kunnen en het tentamen goed te kunnen maken)
  • Time-management (adequaat verdelen van je tijd tussen studie en andere activiteiten)
  • Strategisch studeren (in hoeverre stem je voorbereiding af op de tentameneisen)
  • Aantal studie-uren per week (een goede planning, niet teveel of te weinig tijd)

In een onderzoek met deze vragenlijst onder Leidse studenten bleek dat met name de eerste drie factoren samenhangen met studieresultaten.

Heb je het idee dat jouw manier van studeren voor verbetering vatbaar is, denk dan eens na over het volgen van een studieversnellingcursus! Dit is een echte doe-cursus waarbij aandacht wordt besteed aan uitstelgedrag, planningsvaardigheden en studietechnieken. Ga voor informatie over deze cursus langs bij de studieadviseur, het SFC of mail naar: p.c.m.meesters@remove-this.tudelft.nl.

Naam auteur: sjol
© 2017 TU Delft

Metamenu