FAQ

 

Veel gestelde vragen:

De antwoorden:

Ik wil automatisch mijn mail forwarden naar een andere mailbox. Hoe doe ik dat?

U kunt het doorsturen van de berichten instellen via de NetID applicatie. Kies aanmeldenen daarna wijzig persoonsgegevens.

En verder: de TU Delft voorziet alle studenten van ruime e-mailfaciliteiten mede om de communicatie tussen de TU en de student te optimaliseren. Door deze faciliteit beschikbaar te stellen en te beheren, wordt de aflevering van berichten gegarandeerd. Op het moment dat u die berichten via een andere mailbox verwerkt, bent u zelf verantwoordelijk dat het bericht u bereikt en kunt u zich niet beroepen op niet ontvangen berichten.

 

Hoe bewaar ik berichten in lokale mappen?

U kunt alleen berichten in lokale folders bewaren als u werkt met een IMAP client. Deze moet u installeren op uw werkplek, waar uw lokale folders zijn. Meer informatie, zie mailclients en mappen

 

Hoe krijg ik de SPAMmail in de map ongewenste e-mail?

U kunt bepaalde berichten automatisch in bepaalde mappen laten plaatsen door het gebruik van een regel (rule). Dit kan niet in de webclient basic versie, maar wel met de premium versie, die u krijgt wanneer u Internet Explorer 5.0 of hoger als browser gebruikt of OUTLOOK als client. Maak de regel zo, dat alle mail met de tekst *****SPAM***** in het onderwerp geplaats wordt in de map ongewenste e-mail

 

Hoe synchroniseer ik mijn PDA?

In het algemeen is het mogelijk een PDA te synchroniseren met zowel mail als agenda. Dit gaat via een plug-in van MS Outlook. Hoe dit moet is sterk afhankelijk van het type PDA dat u bezit. Raadpleeg de documentatie van de PDA. In sommige gevallen moet u op uw werkplek de plug-in installeren, waarmee de synchronisatie plaatsvindt; meestal zit deze standaard in Outlook.
Wireless synchroniseren vam mail is in sommige gevallen mogelijk, maar vereist veel technische kennis en zoekwerk en is afhankelijk van het type PDA en het protocol waarmee de wireless verbinding tot stand komt. 

 

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?

De toegang tot de mailfaciliteit is geregeld met NetID. NetID is een toegangscode die voor verschillende applicaties (o.a. Blackboard, TAS) geldt. Als u dus uw wachtwoord wijzigt voor de mailfaciliteit, doet u dit ook voor die andere applicaties. Medewerkers kunnen hun wachtwoord wijzigen via de NetID applicatie. Studenten moeten daarvoor naar de E-service applicatie.

 

Hoe kan ik mijn mail POP-pen?

U kunt het POP protocol niet gebruiken. Met het IMAP protocol blijven uw berichten in uw mailbox beschikbaar overal op ieder moment. Als u het POP protocol gebruikt dan verplaatst u uw berichten naar uw lokale werkplek en kunt u alleen daar deze berichten bekijken. Als uw eigen computer crasht, bent u al uw berichten kwijt.
De TU Delft heeft gekozen vooor een mailfaciliteit met ruim voldoende ruimte en een goede back-up faciliteit, waarmee gegarandeerd wordt dat de student altijd en overal zijn berichten kan bekijken. Daarmee is verzekerd dat informatie, die de student voor het studeren nodig heeft, overal de student op tijd kan bereiken. 

 

Waarom duurt het zo lang voordat het bericht komt?

Wanneer u gebruik maakt van een webclient dan worden nieuwe berichten pas getoond op het moment dat u het venster vernieuwt. Windows gebruikers kunnen dat met F5, maar opnieuw klikken op Postvak IN geeft hezelfde effect. Het duurt dus niet lang totdat het bericht komt, maar het kan lang duren voordat u het bericht ziet. 

 

Ik kan geen verbinding krijgen met de mailserver met mijn IMAP mailclient. Wat nu?

Controleer de instellingen van uw personal firewall. In sommige gevallen wordt de juiste poort voor het IMAP protocol (=993) niet automatisch opengezet. Zie ook onder beveiliging, firewall.

 

Ik heb in mijn afzender adres geen voornaam. Wat moet ik doen?

Studenten kunnen hun voornaam doorgeven aan de centrale studentenadministratie: CSA
Medewerkers moeten hun voornaam doorgeven aan P&O

 

 

 

 

 

Naam auteur: Webbeheer SSC-ICT
© 2017 TU Delft

Metamenu