FAQ Bouwkunde studenten

 

Vragen

1 Hoe kom ik op het draadloos netwerk?

2 Hoe kom ik op het vaste netwerk?

3 Hoe kom ik aan een netwerkkabel?

4 Printen

5 E-mail

6 Waar kan ik heen om hulp te krijgen als iets niet werkt?

7 Handige links

 

Antwoorden

1 Hoe kom ik op het draadloos netwerk?

Kijk op deze pagina voor een handleiding om te connecten met Eduroam via wireless.

 

2 Hoe kom ik op het vaste netwerk?

Kijk op deze pagina voor een handleiding om te connecten met Eduroam met een netwerkkabel.

 

3 Hoe kom ik aan een netwerkkabel?

Een netwerkkabel dien je zelf aan te schaffen. Bij een computerwinkel kun je netwerkkabels kopen. Binnen de TU zijn ze te koop bij IVL: http://ivl.tudelft.nl/. Binnen de Faculteit Bouwkunde kun je terecht bij de Waltman's Bookshop.

4 Printen

4.1 Printaccount

Om te kunnen printen moet je genoeg tegoed hebben op je printaccount. Aan je NetID account is een printaccount gekoppeld wat je kunt ophogen op http://tudelft.pcounterwebpay.com. Via IDeal kun je hier je account ophogen door middel van internetbankieren. Zorg er dus voor dat je altijd je bankpas en de spullen die je nodig hebt om te internetbankieren bij je hebt. Deze dienst staat niet onder beheer van de TU Delft, dus problemen hiermee kun je dus niet bij het Servicepunt melden. Je kunt beter even afwachten tot het systeem weer werkt.

4.2 Hoe kan ik printen van mijn laptop?

Zie deze pagina voor het installeren van printers via Webprint op je laptop en hoe je de printers kunt gebruiken. Je kunt printen op alle printers in het Bouwkunde gebouw, maar ook op de printers in andere gebouwen van de TU Delft die vanaf http://webprint.tudelft.nl te installeren zijn.

4.3 Hoe weet ik welke printer waar staat?

De naamgeving van de printers is gebaseerd op de locatie van de printer zelf en is opgebouwd als volgt:
'Faculteit-verdieping-vleugel-kamernummer-printernummer'
Kijk bijvoorbeeld op http://webprint.tudelft.nl voor een lijst van de printers in Bouwkunde. Als je bijvoorbeeld kijkt naar printer BK-01PLUS-WEST.140-1, dan staat deze in het BK gebouw op de eerste verdieping in de westvleugel vlakbij kamer 140 en is printer nummer 1 van 2.
Deze printer: BK-BG-WEST.500 staat in de Bouwkunde faculteit op de begane grond, in de westvleugel vlakbij kamer 500. En deze: BK-0B.03, staat op de begane grond op tussenverdieping ‘B’ vlakbij kamer 3.

Voor een aantal tips voor het juist instellen van de printers kun je kijken op deze pagina. Bij de printers hangen nu ook kaarten met korte instructies voor hoe je kunt kopiëren en scannen.

 

5. Email

Je mailbox kun je lezen via webmail.tudelft.nl en je komt direct in je mailbox als je op een onderwijscomputer Outlook opent. Problemen met je email zoals het ontvangen van heel veel spam, het niet meer ontvangen van emails of het niet meer kunnen verzenden van emails kun je melden bij het Servicepunt. Zij maken hier een call voor aan voor de ICT afdeling, die er naar zal gaan kijken.
Als je niet meer in je inbox kunt inloggen op webmail.tudelft.nl dan is er zeer waarschijnlijk iets mis met je NetiD account. Probeer je wachtwoord te resetten en als dat niet werkt, wend je dan tot het Servicepunt.

 

6. Waar kan ik heen om hulp te krijgen als iets niet werkt?

In welke situaties en door welke instanties hulp kan worden geboden bij ICT problemen staat hieronder beschreven.

6.1 Hulp bij printen en plotten

Om hulp te krijgen bij het printen van documenten, bijvoorbeeld voor het juist instellen van een printer of een plotter kun je terecht bij de balie van JB&A in de Straat van Bouwkunde en voor enkele handleidingen op deze pagina. Er wordt ondersteuning geleverd op de aangeboden diensten: printen en plotten. Problemen in de afdrukkwaliteit die veroorzaakt worden door printers van de TU zelf, vallen uiteraard onder de verantwoordelijkheid van de TU. Als er echter iets mis is met een bestand wat daardoor niet goed uit de printer of plotter komt, dan is dat voor je eigen rekening. Daar kan dan alleen ondersteuning op geleverd worden door middel van tips om het probleem te verhelpen, je blijft echter altijd zelf verantwoordelijk voor je bestanden en je acties.

6.2 Hulp bij Windows account: NetID

Je NetID is het account wat je gebruikt om in te loggen op onderwijscomputers en op diensten als Webprint, het Blackboard en Webdata. Hierop wordt ook je printtegoed bijgehouden (d.m.v. je pcounter-account). Als je NetID account gelockt is, dan kun je niet meer inloggen op een computer of een van de diensten. Je kunt dan op http://netid.tudelft.nl inloggen met je laatst werkende password en je account een nieuw password geven. Voor een handleiding over hoe je je NetID account kunt beheren, kijk op deze pagina. Mocht je daarna nog problemen hebben met je account, wend je dan tot het Servicepunt.

6.3 Ondersteuning voor onderwijscomputers

Hardware onderwijscomputers

Als er zich een hardware probleem voordoet aan een computer: bijvoorbeeld een CD/DVD drive, toetsenbord, muis of beeldscherm is defect, of het systeem start helemaal niet op, dan kun je dit melden bij het Servicepunt. Schrijf even het computernummer op van de computer met het defect en geef dit door aan de medewerker van het Servicepunt.

Software onderwijscomputers

Licenties
Problemen met licenties kun je melden bij het Servicepunt. Deze balie maakt een call aan voor ICT die er een oplossing voor zal zoeken.
Je kunt dit soort licentieproblemen herkennen als er op meerdere pc’s tegelijk een programma niet wil opstarten en ook dat andere studenten het probleem hebben met hetzelfde softwarepakket. Het is belangrijk dit op tijd te melden, dan kan ICT er snel iets aan doen.
Lokaal geïnstalleerde programma’s
Als er maar op een pc een programma niet werkt en er zijn geen andere studenten die het probleem hebben op hun computer, meld dit dan bij het Servicepunt, zodat zij er een call voor aan kunnen maken waar ICT later naar kan kijken. Zij kunnen ook een kaartje bij de pc plaatsen zodat de volgende student die achter de pc gaat zitten weet dat er een probleem is met de computer. Zoek zelf een andere computer om nog eens te proberen om met het programma te werken.
Windows profiel
Mocht hetzelfde programma weer niet werken op de andere pc, dan is er misschien iets mis met je eigen Windows profiel. Meldt dit ook bij het Servicepunt, zodat zij er iemand van ICT naar kunnen laten kijken. Zoek zelf in de tussentijd een alternatief om je werk alsnog te kunnen doen.
Netwerk onderwijsruimtes
Als je jouw H: schijf niet kunt zien als je inlogt op een onderwijscomputer, of internet werkt niet meer, dan kan dit verschillende oorzaken hebben. Er kan iets mis zijn met het netwerk, maar het kan ook zijn dat er iets mis is gegaan bij het inloggen. Start de computer opnieuw op en log nog eens in. Als dat het probleem niet heeft verholpen, meldt dit dan bij het Servicepunt.

6.4 Ondersteuning voor persoonlijke computers

Wireless netwerk

Het instellen van je wireless kun je zelf doen aan de hand van de handleidingen die je kunt vinden op deze pagina . Als je hier problemen mee hebt, kun je met je vraag naar @HOK gaan. Zorg er wel altijd voor dat alles op je pc is ingesteld en geïnstalleerd zoals dat in de handleidingen is beschreven en dat je de stappen zo goed mogelijk hebt opgevolgd, anders kan @HOK je ook niet helpen.

Software

Een aantal softwarepakketten kun je gratis downloaden van het Blackboard. Bij IVL kun je ook voor een schappelijke prijs andere software aanschaffen. Voor inhoudelijke vragen over het gebruik van sommige software kun je terecht bij @HOK.

 

7 Handige links

Naam auteur: Webredactie bk
© 2017 TU Delft

Metamenu